IZ PP nr 8 - Dynamika niemieckiej opinii publicznej. Wizerunek Polski i Polaków w Niemczech
Autorzy patrzą na problem obrazu Polski i Polaków w oczach niemieckiego społeczeństwa z dwóch perspektyw. Po pierwsze, przez pryzmat społecznych wyobrażeń Polski jako kraju za wschodnią granicą oraz Polaków jako sąsiadów. Po drugie, poprzez zawężenie perspektywy do wizerunku Polaków mieszkających i migrujących do RFN.
Wizerunek Polski i Polaków w Niemczech wyłaniający się z analizy badań opinii publicznej oraz publikacji prasowych jest niejednoznaczny. Pozytywne aspekty wizerunku Polski i Polaków obecne są w większym stopniu na łamach niemieckiej prasy, gdzie wyróżnić można dwa elementy wizerunku Polski: jako ważnego aktora europejskiego oraz jako kraju o dynamicznie rozwijającej się gospodarce. Jednocześnie wyniki badań sondażowych wykazują, iż pozytywne zmiany w dyskursie niekoniecznie przekładają się na postawy Niemców.
Wydano w ramach projektu badawczego „Dynamika niemieckiej opinii publicznej” we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera.